Bee Honest Cosmetics zag het levenslicht in 1993 als nevenproject van Imkerij De Traay die toen en vandaag bekend staan voor hun heerlijke biologische honing. Oprichter en imker Wouter Vuijk was zo enthousiast over het imkeren, dat heel het gezin ondergedompeld werd in de honing (niet letterlijk, natuurlijk) en meedacht over wat ze nog meer zouden kunnen doen met al die heerlijke producten van de bij. Hun ideeën groeiden uit tot een stukje van het familiebedrijf, namelijk Bee Honest Cosmetics.
Van het prille begin…
Een merk als Bee Honest stamp je niet zomaar uit de grond. Lees mee hoe Bee Honest van idee naar ecologisch merk uitgroeide.
Honing en cosmetica
De link tussen honing en cosmetica bestaat al sinds de oudheid. De Egyptenaren en Grieken gebruikten al honing voor hun huidverzorging. Koningin Cleopatra van Egypte nam baden in melk en honing om haar huid zacht en gehydrateerd te houden. Honing doet inderdaad wonderen voor je huid. Het bevat namelijk allerlei nuttige stoffen zoals antioxidanten, vitaminen, mineralen, carbohydraten en aminozuren. Cleopatra wist duidelijk wat goed voor haar was!
Ook binnen het gezin van Imker Wouter Vuijk zagen ze de eeuwenoude connectie met lichaamsverzorging en zo ook een unieke kans om hun honing, waar zoveel liefde en passie in geïnvesteerd word, in te zetten voor natuurlijke huidverzorging met respect voor de bij en de natuur. Het idee voor Bee Honest Cosmetics was geboren.
Tip: Heb je jezelf verbrand? Honing werkt onmiddellijk verzachtend bij brandwonden.
Het begint bij… een naam
Maar hoe zet je deze ideeën nu in een merk om? Er zijn twee dingen nodig om te starten: producten en een merknaam.
De eerste producten, vaste zepen, 4 soorten bad & doucheproducten en 3 soorten shampoo, kwamen aanvankelijk onder de merknaam De Traay op de markt. Pas later is gekozen om de verzorgingsproducten een aparte naam te geven, waarbij uiteindelijk is gekozen voor Bee Honest Cosmetics. Deze naam heeft alles in zich waar het bedrijf wil voor staan: Bee voor de bij en de bijenproducten en Honest voor de eerlijkheid over ingrediënten en waar ze vandaan komen. Het BDIH keurmerk dat ze in 2002 behaalden staat hier mede garant voor. Toen ze dit keurmerk ontvingen noemde het merk overigens nog Traay Bee Natural.
Het BDIH keurmerk is ontstaan in 2002 in Duitsland en Bee Honest heeft meteen zijn certificering ontvangen. BDIH-gecertificeerde producten moeten aan de volgende normen voldoen: De plantaardige grondstoffen zijn waar mogelijk van biologische teelt of gecontroleerde wildpluk. En verder worden alleen milde was-actieve stoffen toegestaan, en uiteraard geen parabenen of siliconen of minerale oliën.
….tot een vaste lokale waarde
Eens goed van start wil Bee Honest natuurlijk verder groeien. Dit gebeurt op hun eigen tempo met hier en daar een struikelblok.
Niet alles gaat vanzelf
Zoals elk startend bedrijf moest ook De Traay met zijn nieuwe cosmeticalijn enkele hindernissen overwinnen. Zo kwam al snel naar boven dat veel mensen niet begrepen dat je met de vloeibare producten moest schudden voor gebruik. Dit hoeft toch niet bij andere shampoo of douchegel? Als je kiest voor een natuurlijke samenstelling kan het echter dat er ingrediënten naar de bodem gaan zakken en honing kan ook gaan kristalliseren. Dat was even aanpassen!
Een andere uitdaging was de verpakking, uiteraard willen ze ook deze zo natuurlijk en ecologsich mogelijk houden en toch de kwaliteit van de producten beschermen. Zo werd er op een bepaald moment van groene naar transparante flesjes overgeschakeld omdat dit makkelijker te recyclen is en kiezen ze nu voor zo veel mogelijk gerecyclede plastic. Ook de eerste plasticvrije shampoobars zijn reeds toegevoegd aan het assortiment.
Bewust klein en lokaal
Bedenken, produceren, verkopen, dit gebeurde vanaf het begin met slechts een klein team. Ze richten zich op de Nederlands en Belgische markt waarvan zij de klanten goed kennen en de klanten de Traay honing reeds kennen. Zo kan Bee Honest rustig opbouwen op de fundering van De Traay. Ook vandaag de dag werken nog de meeste mensen in de honingproductie van De Traay, In totaal telt De Traay een 50-tal medewerkers, waarvan slechts een klein team van 5 mensen, vanuit hun thuisbasis in Lelystad, uitsluitend voor Bee Honest Cosmetics werkt. Dit in productontwikkeling en verkoop. Hierdoor is er ook een heel persoonlijke relatie met de eindverkopers van Bee Honest producten. Door de kleinschaligheid, het persoonlijke contact en hun kennis van hoogwaardige biologische honing onderscheiden ze zich van andere, vaak veel grotere, gelijkaardige merken.
Op naar de toekomst
Ondanks hun kleinschaligheid wil Bee Honest blijven groeien en grenzen verleggen. En dat mag je letterlijk nemen. Binnenkort zullen de Bee Honest product ook in Duitse biologische winkels verkrijgbaar zijn. Verder blijven ze ook verder werken aan meer ecologische verpakkingen en willen ze hun inspanningen voor het verbeteren van de biodiversiteit en de leefomstandigheden van de bij verder uitbreiden.
Ben jij na dit te lezen ook zo nieuwsgierig naar de producten van Bee Honest? Ontdek ze hier.