Wanneer is er sprake van greenwashing?

Het thema van deze tijd is greenwashing. Mogelijk heb je hier al het één en ander over gehoord. Maar wat is het nu precies? Greenwashing is simpelweg het verdoezelen van onwaarheden over milieuclaims. In Jip en Janneke taal houdt dit in dat merken niet transparant en eerlijk zijn over hun producten als het gaat om wat goed is voor het milieu. Ze beweren milieuvriendelijk, natuurlijk, of ecologisch te zijn, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Als er bijvoorbeeld één ecologisch ingrediënt in een product zit, maakt dit het niet meteen compleet ecologisch.  

Meer en meer merken maken milieuclaims waardoor het voor jou steeds moeilijker kan worden om door de bomen het bos te zien. Wij willen dat je eenvoudig greenwashing kunt ontmaskeren. En daarom is het tijd voor tips en tricks zodat je weet wanneer je te maken hebt met greenwashing producten. Als Big Green Smile controleren we grondig alle producten en merken. We bekijken ingrediëntenlijsten, certificaten, en vragen garanties aan de leveranciers over hun productieprocessen. Daarom zijn al onze producten op de website dierproefvrij en bevatten ze geen microplastics.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je dit zelf ook kan doen. Zo voorkom je dat je producten koopt die je eigenlijk niet steunt of wilt.

Greenwashing in de praktijk

Hoe voeren bedrijven of merken greenwashing nu precies uit? Ze doen zich simpel gezegd meer milieuvriendelijk voor dan dat ze in werkelijkheid zijn. Hierbij focussen ze zich bijvoorbeeld op één duurzaam aspect, terwijl ze voor de rest niet zo duurzaam zijn – of zelfs ronduit liegen. In het algemeen zijn er 6 manieren waarop een bedrijf of merk aan greenwashing kan doen:

  1. Liegen
  2. Vaag blijven. Door weinig of onduidelijke info te geven, proberen ze de schijn op te houden om groen te zijn
  3. Beweren dat iets minder slecht is. Soms wordt er beweerd dat het bedrijf of merk het beter doet dan de rest, maar dit wil niet zeggen dat het ecologisch of duurzaam is
  4. Niet relevante claims. Bedrijven of merken kunnen beweren bepaalde ingrediënten niet te bevatten die al verboden zijn of bijna niet meer gebruikt worden (dit is dus niet bepaald relevant).
  5. Verborgen gebreken. Door te focussen op één bepaald groen aspect probeert het bedrijf of merk te verbergen dat het volledige product of merk eigenlijk niet zo duurzaam is
  6. Gebrek aan bewijs: Er worden claims gemaakt waarvoor geen bewijs is, waardoor het door de consument niet geverifieerd kan worden.

Hoe kun je greenwashing herkennen?

Nu weet je dus hoe greenwashing in de praktijk wordt toegepast. Maar hoe kun jij weten of hiervan gebruik wordt gemaakt? Het is namelijk niet eenvoudig om altijd een leugen te ontdekken. Van nature wil je er van op aan kunnen dat iets klopt, toch? Je wil ook graag horen dat er producten worden gemaakt die goed voor jou en de natuur zijn. Helaas kunnen we niet zo goedgelovig zijn, ook al had dat het allemaal een stuk makkelijker gemaakt.

Geloof dus niet zomaar alles wat een bedrijf of merk zegt. Wees kritisch, en maak gebruik van onze tips om te weten of er gebruik wordt gemaakt van greenwashing:

  • Vage bewoordingen zonder extra info zijn vaak loze woorden. Wat maakt een merk of product natuurlijk of milieuvriendelijk? Hoe nauwkeuriger de informatie, hoe groter de kans dat het ook echt zo is.
  • Let op het tegenovergestelde van greenwashing. Dat is transparantie over ingrediënten en productieprocessen. Is dit er niet, dan is de kans groot dat er gebruik wordt gemaakt van greenwashing. Je vindt alle ingrediënten terug op onze website bij elk product.
  • Kijk op de achterkant van de verpakking. Onthoud: de ingrediëntenlijst is wat telt. Op de voorzijde worden vaak allerlei claims gedaan over een product, inclusief allerlei prachtige marketingverhalen, maar wat zegt de achterzijde en de ingrediëntenlijst?
  • Bij BigGreenSmile hanteren we een verboden ingrediëntenlijst voor stoffen waarvan bewezen is dat ze een negatieve invloed hebben op het milieu en/of onze gezondheid. Hier kun je dus eventueel het product naast leggen. Op onze website ben je er in elk geval van verzekerd dat er geen sprake is van greenwashing.  
  • De termen ‘natuurlijk’, ‘bio’, en ‘eco’ worden maar al te snel gebruikt en verliezen zo hun betekenis. Keurmerken kunnen je hierbij helpen, zoals Natrue en Ecocert. Deze bieden je de garantie dat er enkel natuurlijke en biologische ingrediënten gebruikt worden.
  • Al onze producten zijn gegarandeerd dierproefvrij. Sommige supermarktmerken claimen vegan producten te verkopen, terwijl ze wel nog op dieren testen. Hier doen we niet aan mee.
  • Kijk verder dan enkel een logo, slogan, of het kleurgebruik. Deze dingen kunnen ons onbewust beïnvloeden (denk aan een logo met een groen blaadje erbij, of een vrolijk lachend dier).
  • Twijfel je aan een product? Wij zoeken het voor je uit en laten ons niet met vage bewoordingen afschepen. Kan een merk zijn beloftes niet waarmaken, dan verdwijnen ze uit ons assortiment.

Zoals je ziet moet je dus streng zijn. Wij zijn het al, en hierdoor willen we jouw betrouwbare partner zijn als het gaat om ecologische of natuurlijke schoonmaakproducten of persoonlijke verzorging. Je kunt dus altijd bij ons terecht.

Let op certificaten

Een goede manier om snel te weten te komen dat de beloftes van een merk oprecht zijn, is om naar certificaten te kijken. Dankzij deze certificaten weet je 100% zeker dat er zeer goed en streng gecontroleerd is op greenwashing. Niet elk certificaat kun je voor waar aannemen. Waarom niet? Het moeten gerespecteerde eco-keurmerken zijn, die hun beleid en criteria duidelijk communiceren en afbakenen. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de volgende certificaten:

  • Ecologo: dit is een Canadese certificering die je helpt om producten en diensten te identificeren die onafhankelijk zijn gecertificeerd. Zodoende weet je dat ze voldoen aan strenge milieunormen. Deze normen gelden voor hun volledige levenscyclus – van productie tot verwijdering.

Attitude is bijvoorbeeld een merk die dit label draagt.

  • Ecocert: deze certificering komt van één van de grootste biologische certificeringsorganisaties in de wereld, wat oorspronkelijk is opgericht in Frankrijk. In meer dan 80 landen worden er nauwkeurige inspecties uitgevoerd met betrekking tot natuurlijke en biologische cosmetica. Ecocert stelt criteria vast waarbij respect voor het milieu gegarandeerd is tijdens de gehele productielijn. 

Merken met dit certificaat zijn onder andere Ecodoo, Seepje en Madara.

  • Natrue: wanneer producten de stempel van Natrue dragen, hebben ze gehandeld op grond van hun strikte criteria. Dit is onder andere dat er minimale niveaus moeten zijn voor natuurlijke ingrediënten en natuurlijke biologische ingrediënten. Ook zijn er maximumgehalten voor bijna-natuurlijke ingrediënten. Het is interessant dat NaTrue een internationale non-profit organisatie is, dat gevestigd is in Brussel.

Bekende producten met dit keurmerk zijn die van Weleda.

Hoe zit het met microplastics?

Zoals je misschien nog kunt herinneren van één van onze eerdere blogs over microplastics, is het verstandig om dit soort ingrediënten te verbannen. Waarom? Omdat microplastics lastig te filteren zijn uit ons waterzuiveringssysteem. Dit komt omdat ze minuscuul zijn en je ze niet kunt zien met het blote oog. Daardoor spoelen ze gemakkelijk weg door bijvoorbeeld je gootsteen of je douche. En het blijft niet bij enkel ons drinkwatersysteem. De microplastics kunnen ook in oceanen terecht komen. Zeedieren kunnen dit opeten, met als gevolg dat deze zeedieren bedreigd worden. En deze zeedieren zijn nodig om de aarde en haar ecosystemen in balans te houden.

Is het (stiekem) gebruikmaken van microplastics ook greenwashing?

Er is op dit moment helaas nog veel onduidelijkheid op dit gebied, omdat o.a. veel merken niet duidelijk zijn over het gebruik hiervan. Eén ding is wel zeker: het is niet goed voor onze planeet. Wij gingen daarom voor je op onderzoek en haalden alle producten met schadelijke microplastics van onze website. We baseerden ons hiervoor op de rode lijst van Beat The Microbead.

Merken die zwart-op-wit kunnen aantonen dat ze geen schadelijke microplastics bevatten, hebben van ons het label microplastic vrij gekregen. Dit wil zeggen dat deze merken na onafhankelijk testen konden bewijzen dat ze geen microplastics bevatten. De overige merken en producten op onze website hebben we gescand op de gekende schadelijke microplastics door de INCI’s (dit zijn internationaal gestandaardiseerde namen voor cosmetische ingrediënten). Door de ingrediënten uit te pluizen, haalden we alle producten met bewezen schadelijke microplastics eruit.

Als er nieuwe producten aan ons assortiment worden toegevoegd, controleren we ze eveneens op de aanwezigheid van microplastics. Bij twijfel vragen we de fabrikant om meer info om er 100% zeker van te zijn dat er geen schadelijke microplastics in zitten.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Zo, door het lezen van dit artikel ben je nu helemaal voorbereid op het ontdekken van greenwashing. Dankzij deze tips kun je producten en bedrijven beter screenen. Wil je geen moeite hoeven doen om producten te controleren, dan kun je ook letten op certificaten met gerespecteerde eco-keurmerken. Je kunt natuurlijk ook bij ons terecht voor al je persoonlijke verzorging en schoonmaakproducten, waarbij je verzekerd bent van strenge controles en producten/merken die niet aan greenwashing doen.

Ben je benieuwd hoe je biologisch afbreekbaar kunt schoonmaken?

Over het algemeen komt het veel voor dat mensen meer aandacht besteden aan hetgeen wat ze op de huid gebruiken, dan het middel waar ze mee schoonmaken. Maar schoonmaakmiddelen zijn net zo belangrijk als het gaat om het voorkomen van onnatuurlijke gevolgen van chemicaliën, microplastics, en al het andere wat slecht of niet afbreekbaar is in de natuur. Ben je benieuwd? Lees dan vooral ons artikel over biologisch afbreekbaar schoonmaken.